INSPIRERENDE LÆRINGSMILJØER: OPFØRELSE AF NY TILBYGNING TIL ESPERGÆRDE GYMNASIUM OG HF
Hvad kendetegner et godt læringsmiljø? Og hvordan kan en skolebygnings udformning bruges til at vække nysgerrigheden og inspirere til læring? Det var nogle af de spørgsmål, som Ole Jepsen A/S måtte stille sig selv, da vi i sommeren 2020 indledte et byggeprojekt på Espergærde Gymnasium og HF. Formålet med projektet var en udvidelse af den eksisterende skoles areal for at gøre plads til flere klasseværelser samt et nyt atrium. For Ole Jepsen A/S’ vedkommende betød det etableringen af en ny tilbygning på i alt 633 m2 samt en forbindelsesgang til den tilstødende bygning H. Igennem hele projektet var der stort fokus på at sikre, at undervisningen for skolens elever kunne fortsætte som normalt, samt at den nye tilbygning kom til at huse både sunde og sansevækkende læringslokaler.
OMBYGNING AF SKOLE I DRIFT: HVOR PLACEREDE OLE JEPSEN A/S SIG PÅ KARAKTERSKALAEN?
I henhold til projektbetingelserne var det et krav, at Espergærde Gymnasium og HF kunne forblive i drift, mens tilbygningen til skolen blev opført. Med omkring 1150 elever og 120 ansatte under skolens tag var det således nødvendigt at finde det store skyts frem, så den daglige undervisning kunne forløbe så normalt som muligt. Der blev bl.a. opsat støvvægge og afspærring ved igangværende byggeaktiviteter samt etableret sikre adgangsportaler for både håndværkere og skolens brugere.
Foruden et skarpt fokus på sikkerheden for skolens brugere så blev der igennem hele projektet også taget størst mulige hensyn i forhold til udførelsen af støjende arbejdsopgaver. Det var vigtigt, at byggeprojektet fik så lidt indvirken på elevernes undervisning og koncentrationsevne som overhovedet muligt. Af den grund blev det bl.a. forsøgt at begrænse de støjende arbejdsopgaver til de tidsrum, hvor de ville være til mindst gene. Dertil førte Ole Jepsen A/S også et tæt samarbejde med skolens drift og ledelse, så man i fællesskab kunne koordinere udførelsen af de støjende arbejdsopgaver med skolens planlagte aktiviteter. Det bedste var dog den positive respons, som Ole Jepsen A/S igennem hele forløbet modtog fra både lærere, elever og ledelse. For selvom det ikke er uden udfordringer at udføre et byggeprojekt i en bygning, der stadigvæk er i drift, så er det alligevel det hele værd, når samarbejdet både internt og eksternt udløser topkarakter.
HVORDAN BYGGER MAN KLASSEVÆRELSER, DER INDBYDER TIL LÆRING? LAD DIG INSPIRERE HER
Det havde hele tiden været planen, at den nye tilbygning til Espergærde Gymnasium og HF skulle bruges som naturvidenskabscenter. Derfor var det også vigtigt, at både udseende og indretning kom til at afspejle dette formål. Det blev bl.a. grundigt overvejet, hvilke byggematerialer der ville klæde bygningen bedst og samtidig harmonere med den naturvidenskabelige ånd. Det endelig valg faldt på en kombination af flere forskellige materialer, der alle som én enten legede med eller udfordrede sanserne. Den nye tilbygning kom således til at blive beklædt med overflader af rå beton, varmt højkantsparket i smukt egetræ samt mønstrede akustikvægge i træbeton. Alt sammen materialer, der let ville kunne inkorporeres i den daglige naturvidenskabsundervisning.
✔ Hovedentreprise | ✔ Bruger i fokus | ✔ Håndtering af varslinger |
---|---|---|
✔ Bygning i drift | ✔ Nybyggeri | ✔ Samarbejde med driften |
✔ Egenproduktion |
Seneste projekter

