STENGÅRD SKOLE - Renovering og istandsættelse

STENGÅRD SKOLE: Renovering og istandsættelse af to sammenhængende bygninger


I perioden juni 2020 – marts 2021 har vi som hovedentreprenør gennemført en spændende og udfordrende byggesag på Stengård Skole i Lyngby. Skolen er opført efter tegninger af den danske arkitekt Vilhelm Lauritzen og klassificeret som bevaringsværdig i kategori SAVE 3.


Projektet omfattede en større renovering af to sammenhængende bygninger – Blok 6 og Blok 7 – der til dagligt bliver brugt af skolens indskoling og SFO. Efter ønske fra Stengård Skolen fuldførte vi en nytænkning af den klassiske klasseværelsesform for at fremme en større grad af fællesundervisning og gruppearbejde. De hidtidige lukkede klasselokaler blev således åbnet op, og gangarealerne blev inddraget, for at skabe ét stort læringslokale med forskellige zoner og funktioner. For at forbygge eventuelle støjgener blev der både monteret et akustikloft samt lagt ekstra isolering ind bag den eksisterende forskalling. Alle arbejder blev udført i tæt samarbejde med Stengård Skolens lærere og pædagoger, Gladsaxe Kommune og læringslaboratoriet Future Classroom Lab.


Som følge af skolens bevaringsværdighed blev byggesagen gennemført med største forsigtighed og under stor hensyntagen til Stengård Skolens arkitektoniske detaljer og iboende historie. Målet var at finde den rette balance mellem bevaring og forbedring, så bibeholdelsen af de bevaringsværdige elementer ikke kom til at kompromittere bygningernes overordnede kvalitet.


Det var et væsentligt projektkriterium, at Stengård Skolen kunne forblive i drift, mens renoveringen af Blok 6 og Blok 7 blev udført. Projektet blev derfor gennemført i 2 etaper, så den ene bygning kunne forblive i drift, mens den anden blev renoveret.


Vi havde en tæt og løbende koordinering med skolens drift og ledelse, så byggeriet fik så lidt indvirkning på elevernes og de ansattes dagligdag. Af hensyn til sikkerheden blev alle aktive bygningsområder også indhegnet forsvarligt, så det ikke var muligt for uvedkommende at få adgang dertil.



Vi er overbeviste om, at de forbedringer, der er blevet udført på Stengård Skole, vil have en positiv effekt på elevernes trivsel og præstationer. Ved at genoverveje de traditionelle læringsrum har vi nemlig været med til at give eleverne et større frirum til at udfolde sig og styrke deres sociale og personlige kompetencer. 

✔ Hovedentreprise ✔ Ombygning ✔ I drift under renovering
✔ Samarbejde med driften ✔ Renovering ✔ Bevaringsværdig

Seneste projekter

Af Camilla Hunter 7. april 2025
Spændende renoveringsprojekt på Glostrupparken i Glostrup, hvor en almen boligbebyggelse skal have en tiltrængt opgradering og energioptimering.
Af Camilla Hunter 4. april 2025
BAUNEBJERGHUSE – MODERNE RENOVERING MED RESPEKT FOR HISTORIEN Hos Ole Jepsen A/S er vi stolte over at stå i spidsen for renoveringen af Baunebjerghuse i Humlebæk, en attraktiv bebyggelse fra 1970 administreret af Humlebæk Boligselskab. Med respekt for bygningernes oprindelige karakter, skaber vi i tæt samarbejde med Rådgiver og bygherre en moderne boligstandard, der giver værdi for både beboere og miljø. Projektet omfatter en omfattende energirenovering af 116 boliger fordelt på 11 blokke i halvandet plan, hvor trivsel, bæredygtighed og komfort er i centrum. Arbejdet bygger på en nøje udarbejdet helhedsplan, der adresserer udfordringer med indeklima, fugt og energioptimering. Renoveringen indebærer bl.a. efterisolering af gavle, lofter, skunke og facader samt etablering af nye lavenergi-vinduer og omfangsdræn, der effektivt beskytter mod fugtskader. For at sikre et sundt og behageligt indeklima udskiftes boligens ventilationssystemer og tekniske installationer, mens gavlboligerne, der tidligere var udfordret af fugt og skimmel, gennemgår en omfattende renovering med miljøsanering, nye kvalitetskøkkener samt robust gulvkonstruktion med isolering og fugtspærre. Vi prioriterer beboernes trivsel højt og har derfor tilknyttet en beboer- og genhusningskoordinator, som sikrer, at byggeriet gennemføres smidigt med minimal påvirkning af hverdagen. Når vi afleverer projektet i 2026, vil Baunebjerghuse stå som et bæredygtigt, sundt og attraktivt boligområde – en tidssvarende renovering med respekt for arkitekturen og beboernes daglige liv.  Vi glæder os til at føre endnu et vellykket projekt i mål og fortsætte vores gode samarbejde med bygherre, arkitekter, rådgivere og håndværkere, der deler vores passion for kvalitet og ordentlighed.
Af Camilla Hunter 25. marts 2024
ESPERGÆRDE GYMNASIUM & HF: OMBYGNING OG TILBYGNING AF EKSISTERENDE GYMNASIUM I perioden 2020-2021 gennemførte vi som hovedentreprenør 3 byggeprojekter for Gymnasiefællesskabet. Projekterne blev udført på Rungsted Gymnasium, Borupgaard Gymnasium og Espergærde Gymnasium & HF. En af de mest spændende opgaver var på Espergærde Gymnasium & HF, hvor vi udvidede den eksisterende bebyggelse med en ny tilbygning på 633 m 2 samt en flot forbindelsesgang til den tilstødende bygning H. Både tilbygning og forbindelsesgang blev opført i betonelementer og mursten. Som hovedentreprenør stod vi for projektledelse, byggestyring og koordinering med gymnasiets drift og brugere. Gymnasiet var i fuld drift, mens byggeriet blev udført. Projektet involverede flere komplekse nybygsarbejder, herunder nedrivning, fundamenter, facader, tag, vinduer, døre, toiletter, ventilationsanlæg og tekniske installationer. Hertil blev der også udført ny befæstning og beplantning i de nærliggende udendørsarealer. Den nye tilbygning indeholder 4 klasseværelser, fællesarealer, toiletter, teknikrum samt et flot og rummeligt atrium. Til overfladerne er der valgt rå beton, varmt højkantsparket i egetræ samt mønstrede akustikvægge i træbeton. Fælles for alle materialerne er, at de enten udfordrer eller leger med sanserne, hvortil de med lethed kan inkorporeres i den daglige naturvidenskabsundervisning. Med henblik på et sundt indeklima samt et minimalt energiforbrug blev der udført nye installationer for afløb, brugsvand, varme og el samt etableret ny ventilation i tilbygningen. Hertil blev vægge, lofter og tage også isoleret udførligt.  For at sikre en hensynsfuld proces for gymnasiets 1150 elever og 120 ansatte var vi i daglig dialog med skolens drift og ledelse omkring projektets stade og kommende arbejder. Der blev bl.a. indgået aftale om, at vi kunne bruge dele af gymnasiets udearealer til midlertidig skuropbevaring og materialeleverancer. Af hensyn til sikkerheden blev der opsat hegn, skiltning og afdækning ved igangværende byggeaktiviteter, så kontaktfladerne mellem byggeriet og gymnasiets aktive områder blev begrænset mest muligt. Af hensyn til skolens elever var vi meget opmærksomme på, at særligt støjende arbejder blev afviklet uden for eksamensperioderne.