STENGÅRD SKOLE: Renovering og istandsættelse af to sammenhængende bygninger
I perioden juni 2020 – marts 2021 har vi som hovedentreprenør gennemført en spændende og udfordrende byggesag på Stengård Skole i Lyngby. Skolen er opført efter tegninger af den danske arkitekt Vilhelm Lauritzen og klassificeret som bevaringsværdig i kategori SAVE 3.
Projektet omfattede en større renovering af to sammenhængende bygninger – Blok 6 og Blok 7 – der til dagligt bliver brugt af skolens indskoling og SFO. Efter ønske fra Stengård Skolen fuldførte vi en nytænkning af den klassiske klasseværelsesform for at fremme en større grad af fællesundervisning og gruppearbejde. De hidtidige lukkede klasselokaler blev således åbnet op, og gangarealerne blev inddraget, for at skabe ét stort læringslokale med forskellige zoner og funktioner. For at forbygge eventuelle støjgener blev der både monteret et akustikloft samt lagt ekstra isolering ind bag den eksisterende forskalling. Alle arbejder blev udført i tæt samarbejde med Stengård Skolens lærere og pædagoger, Gladsaxe Kommune og læringslaboratoriet Future Classroom Lab.
Som følge af skolens bevaringsværdighed blev byggesagen gennemført med største forsigtighed og under stor hensyntagen til Stengård Skolens arkitektoniske detaljer og iboende historie. Målet var at finde den rette balance mellem bevaring og forbedring, så bibeholdelsen af de bevaringsværdige elementer ikke kom til at kompromittere bygningernes overordnede kvalitet.
Det var et væsentligt projektkriterium, at Stengård Skolen kunne forblive i drift, mens renoveringen af Blok 6 og Blok 7 blev udført. Projektet blev derfor gennemført i 2 etaper, så den ene bygning kunne forblive i drift, mens den anden blev renoveret.
Vi havde en tæt og løbende koordinering med skolens drift og ledelse, så byggeriet fik så lidt indvirkning på elevernes og de ansattes dagligdag. Af hensyn til sikkerheden blev alle aktive bygningsområder også indhegnet forsvarligt, så det ikke var muligt for uvedkommende at få adgang dertil.
Vi er overbeviste om, at de forbedringer, der er blevet udført på Stengård Skole, vil have en positiv effekt på elevernes trivsel og præstationer. Ved at genoverveje de traditionelle læringsrum har vi nemlig været med til at give eleverne et større frirum til at udfolde sig og styrke deres sociale og personlige kompetencer.
✔ Hovedentreprise | ✔ Ombygning | ✔ I drift under renovering |
---|---|---|
✔ Samarbejde med driften | ✔ Renovering | ✔ Bevaringsværdig |
Seneste projekter

